Tulevaisuuden tietokonepelejä pelataan koko keholla

Tulevaisuuden tietokonepeleissä pelaajat ovat yhä tiukemmin pelin otteessa. Pelit seuraavat pelaajan kehoa sekä mieltä ja peli muuttaa itseään havaintojen mukaisesti. Peli voi esimerkiksi vaikeutua, kun peli huomaa pelaajan hermostuvan. Pelaajan hengityksen kiihtyminen voi laittaa pelihahmon kaatumaan tai pelaajan aseen tärisemään.

Tulevaisuuden tietokonepelit tarkkailevat pelaajaa esimerkiksi kameroiden ja ihon pinnalle kiinnitettävien erilaisten tunnistimien avulla. Pelaajan hermostuminen näkyy muun muassa ihosähkön tai kasvonilmeiden muutoksina, joita pelin ohjelmisto tarkkailee.

Tällaisia pelejä on kokeilu jo aikaisemminkin, mutta tekniikka on mennyt eteenpäin ja nyt tarvitaan enää vain kaupallistajia. Tarvittavat tunnistimet ovat kehittyneet, tietokoneiden teho on kasvanut ja suhtautuminen tietokoneella pelaamiseen on muuttunut, kertoo tutkija Kai Kuikkaniemi Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT:stä. HIIT on Helsingin yliopiston ja Teknillisen korkeakoulun yhteinen tutkimuslaitos.

Peliteollisuus kasvanut merkittäväksi

Kansainväliset pelitutkijat pitävät tällä viikollaan kokoustaan Espoossa. Kansainvälisessä FUGA-tutkimushankkeessa on tutkittu sitä, mikä pelaajaa pelaamisessa kiehtoo ja mikä on pelillisesti hauskaa. Tiedon avulla voidaan luoda yhä kiehtovampia pelejä, joihin pelaaja menee mukaan yhä syvemmälle. Kuikkaniemen edustaman tutkimusryhmän tekemät ihosähköä ja pelaajan hengitystä tarkkailevat ja niiden mukaan muuttavat pelit ovat osa tätä hanketta.

EU rahoittaa suomalaisten koordinoimaa tutkimusta, sillä peliteollisuuden kehittäminen on yhteiskunnallisesti merkittävä asia. Peliteollisuus on jo nyt kasvamassa elokuvateollisuuden ohi kooltaan maailmanlaajuisesti. Yksin Suomessa peliteollisuus työllistää jo toistatuhatta henkeä kasvaen vuodessa noin 20 prosenttia.

Pelaaja nauttii kuolemastaan

Tutkimustulosten mukaan pelaajat tuntevat pelatessaan hyvin paljon samantapaisesti kuin eläessään tavallista elämää. Pelaajat eivät siis etsi peleistä vain myönteisiä kokemuksia vaan ilmeisesti pikemminkin tasapainoa erilaisten tunteiden välillä, kertoo tutkimusjohtaja Niklas Ravaja Helsingin kauppakorkeakoulun alaisesta CKIR-tutkimuslaitoksesta.

Tutkimuksen mukaan vastustajan ampuminen yleensä ahdistaa pelaajaa, vaikka se miten kuuluisi pelissä menestymiseen, kertoo Ravaja.

Ystävällistä pelihahmoa on myös paljon vaikeampi ampua kuin vihaista hahmoa.

Pelaajien aivoja ja elintoimintoja tarkkailemalla olemme myös huomanneet, että pelaaja voi lisäksi myös nauttia kuolemastaan. Syytä voimme vain arvailla. Kyse voi olla esimerkiksi stressiä aiheuttavan pelitilanteen päättyminen tai visuaalisesti näyttävä tilanne kuolemisen yhteydessä.

Eli ole myöskään sama, ketä vastaan pelaa. Tutkimusten mukaan tuntemuksia kasvattaa jo pelkkä tieto siitä, että vastustaja on joku tuntematon henkilö jossain muualla eikä vain tietokoneen ohjelmisto.

Median vaikutus kiinnostaa

Tutkijoita kiinnostaa viestintävälineiden vaikutus ihmisiin tietokonepelimaailmaa laajemmin.

- Tällaisten hankkeiden avulla saamme lisätietoa siitä, miten eri mediat vaikuttavat käyttäjiin. Tästä tarvitaan lisää tietoa, koska olemme nykyään jatkuvasti tekemisissä viestintävälineiden kanssa. Pelit ovat tämän tutkimuksen esimerkkinä kiinnostava tutkimuskohde, koska käyttäjät ovat niistä innostuneita ja monet käyttävät hyvin paljon aikaa niiden kanssa, kertoo tutkimusjohtaja Martti Mäntylä Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT:stä.

FUGA-pelitutkimuksessa on mukana eri tieteenalojen tutkijoita. Tekniikan tutkijoiden lisäksi mukana on esimerkiksi psykologeja, yhteiskunta- ja viestintätieteilijöitä eri Euroopan maista.

Lisätietoja:

Tutkija Kai Kuikkaniemi, puh. 050 543 9283
Tutkimusjohtaja Niklas Ravaja, puh. 050 360 5191
Tutkimusjohtaja Martti Mäntylä, puh. 050 351 2160


Last updated on 25 Apr 2008 by Teemu Mäntylä - Page created on 25 Apr 2008 by Visa Noronen