Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITin tutkimuksessa selvitettiin, miten päiväkodissa voidaan käyttää tarhakameroita eli kännykkäkameroita, joista hoitopäivänä otetut kuvat siirretään vanhemmille tarkoitettuun nettikuvapankkiin. Tutkimuksessa opettajien lisäksi myös lapset olivat aktiivisia mediantuottajia, sillä myös he saivat kuvata kamerakännyköillä arkeaan päiväkodissa.
Jaana Näsäsen, Antti Oulasvirran ja Asko Lehmuskallion tutkimuksessa havaittiin, että lasten itse lähettämillä kuvilla on tärkeä rooli mielekkään tiedon välityksessä päiväkodin ja vanhempien välillä. Opettajien hyväksynnällä ja motivaatiolla on keskeinen rooli tällaisen sovelluksen onnistumiselle.
Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT tutki tarhakamerasovellusta espoolaisessa päiväkodissa kuukauden ajan. Sovellusta on yksinkertainen käyttää: samalla kun kuva otetaan, se siirretään heti vanhemmille katseltavaksi. Näin kuvien siirtämiseen käytetty aika on mahdollisimman vähän pois opettajien päätehtävästä: lasten hoidosta.
Kuvat ja videot lähetetään salasanalla suojattuun WWW-pohjaiseen kuvien katseluohjelmaan, joka on suljetusti avoin vain vanhemmille ja opettajille. WWW-ohjelma ei ole pelkkä kuvapankki vaan käyttäjät voivat keskustella kuvista.
Sekä opettajat että lapset kuvasivat päiväkodin arkea laajasti ja hyödynsivät sovellusta erilaisiin tarkoituksiin, kuten tiedon välittämiseen vanhemmille, lasten opettamiseen ja vertaisryhmävuorovaikutukseen.
Vanhemmat taas puolestaan katselivat kuvia ja videoita yhdessä lastensa kanssa. jolloin pienetkin lapset, jotka eivät osaa vielä itse kertoa päivästään, pystyivät osallistumaan kokemusten kertomiseen, sillä vanhemmat tekivät lapsilleen kuvista kysymyksiä kuten ”olitko tänään puistossa?” ja ”Näitkö siellä hevosia?”.
Näin pelko siitä, että kuvien katselu illalla kotona on pois vanhempien vuorovaikutuksesta lapsen kanssa, osoittautui vääräksi. Sen sijaan päiväkodin arkiset, aiemmin näkymättömissä olleet käytännöt –ruokailuhetket, ohjatut pelit sekä lasten spontaanit leikit, askartelu- ja piirtämistuokiot, retket jne. – avautuivat kuvien ja videoiden kautta konkreettisella tavalla vanhemmille. Nykyisin tieto lapsen päivästä tulee lyhyesti ja suusanallisesti silloin kun lasta haetaan tarhasta.
Opettajien motivaatio ja kiinnostus teknologian hyödyntämiseen lisääntyvän työtaakankin kustannuksella on sovelluksen onnistumisen kannalta olennainen tekijä. Opettajien tehtävänä on muun muassa opettaa lapsia kameran käytössä, huolehtia etteivät lapset kiusaa kuvaamalla toisiaan, kuvata lapsia tasavertaisesti, rohkaista lapsia kertomaan kuvista ja rohkaista lapsia ilmaisemaan itseään. Tarhakamerasovellus ei saa ylikuormittaa opettajaa eikä uhata hänen auktoriteettiaan. Se ei myöskään saa alistaa opettajaa yksipuolisen kuvauksen kohteeksi vaan heille pitää antaa mahdollisuus vaikuttaa median sisältöön ja tulkintaan.
Tutkimus esitellään CHI 2009 -konferenssissa huhtikuussa. Tutkimusta on rahoittanut Suomen Akatemia ContextCues-tutkimushankkeessa.
Lisätietoja:
Tutkija Jaana Näsänen
jaana.nasanen(a)hiit.fi
+358 9 451 8337
Last updated on 14 Dec 2009 by WWW administrator - Page created on 26 Jan 2009 by Visa Noronen