Suuri osa Facebookin tilaviestien, Twitterin, Jaikun ja muiden mikroblogien pitäjistä ponnistelee kovasti saadakseen ihmiset lukemaan viestinsä, palaamaan myöhemmin uudestaan ja kommentoimaan viestejä. Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITin, Elisan ja Googlen tutkijoiden mukaan ihmiset lisäävät erilaisia koukkuja – teasereita - viesteihinsä saadakseen lukijoilta huomiota ja kommentteja. Johtuen viestien julkisuudesta viestien julkaisijat kuitenkin yleensä välttävät intiimien tunteiden ja kokemusten paljastamista.
Tieteellisessä Personal and Ubiquitous Computing –lehdessä julkaistavan tutkimuksen mukaan kirjoittajat seuraavat viesteihinsä tulleiden kommenttien avulla, luetaanko heidän kirjoituksiaan. Yleensä kommentteja tulee vuorokauden kuluessa viestin julkaisusta tai sitten kommentteja ei tule ollenkaan. Jo harvakseltaan saadut yksittäiset kommentit lisäävät kirjoittelua, koska kirjoittajalle ne tarkoittavat, että joku seuraa viestejä.
Lukijoiden houkutteleminen edellyttää, että mikrobloggari julkaisee uusia viestejä lähes päivittäin. Saadakseen tarpeeksi kirjoitettavaa viestit jäävät yrityksistä huolimatta usein varsin arkipäiväisiksi. Viisi useimmin julkaistua mikroblogiviestiä ovat suomalaistutkijoiden mukaan ”töissä”, ”kotona”, ”työpaikalla”, ”syömässä” ja ”nukkumassa”.
Tutkimuksessa tutkijat Antti Oulasvirta, Esko Lehtonen, Esko Kurvinen ja Mika Raento analysoivat 400 000 Jaiku-mikroblogipalvelussa lähetettyä viestiä. Tutkijoiden mukaan vain harva nousee suosituksi mikrobloggariksi. Pieni joukko tutkituista käyttäjistä kerää yli puolet annetuista kommenteista. Hyvin suuri osa uusista mikrobloggaajista luovuttaa nopeasti, koska he huomaavat taistelun huomiosta liian aikaavieväksi ja vaikeaksi.
Verkostoyhteiskunta on yksi Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITin tutkimusalueista. HIIT on Teknillisen korkeakoulun ja Helsingin yliopiston yhteinen tutkimuslaitos, joka tekee tietotekniikan perus- ja strategista tutkimusta.
Lisätietoja:
Tohtori Antti Oulasvirta
Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT
etunimi.sukunimi@hiit.fi
Puh. 050 384 1561
Last updated on 18 Sep 2009 by Visa Noronen - Page created on 17 Sep 2009 by Visa Noronen